پیام ریاست دانشگاه

دانشگاه‌­ها در مسیر بقا، توسعه و تعالی خویش، ناگزیر از هماهنگی و سازگاری مستمر با تحولات محیط پیچیده، مبهم و متلاطم پیرامون خویش هستند که این امر جز از طریق مدیریت، برنامه­ریزی و تصمیم­گیری علمی پژوهش محور و مبتنی بر اطلاعات دقیق، به روز و کارآمد محقق نخواهد شد.

اواخر قرن بیستم، دانشگاه­های کشورهای پیشرفته به ویژگی­هایی دست یافتند که با آچه به صورت سنتی از دانشگاه­ها درک می­شود، متمایز است. این وِیژگی­ها هم از نظر ساختاری و هم از نظر کارکردی، دانشگاه­ها را در موقعیتی دشوار و در عین حال پویا قرار داده است. با وجود این، در جوامع صنعتی پیشرفته که می­توان آنها را جوامع اطلاعاتی یا دیجیتالی نامید، دانشگاه­ها ابعاد متنوع، ولی مرتبط به­هم میابند. تغییرات سریع و پیچیده­ی محیطی و مشکلات پیش­رو، از قبیل کاهش منابع مالی، انفجار اطلاعات و سرعت شتابان فناوری­های جدید، تصمیم­گیری را برای مدیران دانشگاهی بسیار دشوار و آنان را ناگزیر از بهره­گیری هرچه بیشتر از پژوهش­های علمی در تصمیمات دانشگاهی کرده است.

نظام آموزشی در هر جامعه وظایف ویژه­ای برعهده دارد که از جمله می­توان <آزادی>، <رهایی> افراد جامعه از ناتوانی، آموزش و هدایت آنان به بازار کار را مورد نظر قرار داد. تحصیلات عالی در افغانستان با مشکلات و بحران­هایی دست به گریبان است و یکی از دلایل آن، توسعه نیافتگی ساختار دانشگاه­ها ادر افغانستان است. این توسعه نیافتگی در همه­ی ابعاد کلان آن ملاحظه می­شود؛ یکی از ابعاد بسیاری عینی و عملیاتی آن، فقدان نهادینه­شدن دانشگاه پژوهی است. به سخنی دیگر، در فرایند تصمیم­گیری، رهبری دانشگاه­ها، حلقه­ی گم­شده­ای وجود دارد که موجب ایجاد شکاف میان تصمیم­گیران در نظام تحصیلات عالی کشور و مدیران دانشگاهی شده است. یکی از دلایل اصلی آن، نبود افراد یا نهادی است که بتواند با استفاده از یافته­های پژوهشی مطالعات تطبیقی و مطالعه اسناد بالادستی از یک­سو و پردازش اطلاعات عملکردی دانشگاه، از سوی دیگر، مدیران دانشگاه را درتصمیم­گیری­های پیرامون سیاست­گذاری، برنامه­ریزی و اقدامات جاری دانشگاه پشتیبانی کند.

اینکه نظام دانشگاهی در پویایی نظام اجتماعی حیات خود را حفظ کند، نشان از پیچیدگی آن دارد؛ از این رو باید توجه داشت برای ایجاد تغییر در سیستم پیچیده دانشگاهی، لازم است فعالیت­های آن را فهمید و با فهم آنها قواعدی هرچند موقتی برای آن هدایت معین کرد. در دهه­های اخیر، دانشگاه­ها با مسائل و مشکلات عدیده­ای روبرو بوده اند، اما از جانب دیگر دانشگاه برای حفظ کارایی، اثر بخشی و بهره­وری خود و جلب اعتماد عمومی و کسب اعتبار ملی، منطقه­ای و بین­المللی با مسئله کیفیت روبه­رو هستند و به همین دلیل، کیفیت و تضمین آن در نهادهای تحصیلات عالی اهمیت و موضوعیت بیشتری پیدا می­کند، به حدی که وزارت تحصیلات عالی بخاطر تأمین این مهم ریاستی را تحت عنوان ارتقای کیفیت و اعتبار دهی ایجاد کرده است که کیفیت آموزش را در نهادهای تحصیلات عالی تضمین نماید.

با توجه به اینکه تحصیلات عالی نقش مهمی در تولید علم و تربیت نیروی متخصص کشور دارد، کیفیت و تضمین آن در تصمیم­گیری از اهمیت فزاینده­ای برخوردار است. این کیفیت، متاثر از عوامل مختلفی از جمله سبک­های مختلف تصمیم­گیری مدیران، استادان، کارمندان و دانشجویان است. بدیهی است که هرگونه نقص در این زمینه، منجر به تصیمات ضعیفی می­گردد که تبعات زیان­باری برای دانشگاه­ها و جامعه دارد.

استادان، کارمندان و دانشجویان خواجه عبدالله انصاری برای ایجاد تغییر و تحقق اهداف خویش برنامه­های مدون را در قالب پلان استراتژیک، پلان عملیاتی، پلان انفرادی و پلان­های بهبود تدوین کرده است که بر مبنای پلان­های متذکره به پرورش نیروی انسانی متخصص، متعهد، آگاه و دارای تفکر آزاد می­پردازد.

مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری با استفاده از فناوری­های نوین در عرصه­های تدریس، تحقیق و ترویج دانش در راستای انکشاف جامعه، مأموریت دارد تا به عنوان یکی از نهادهای معتبر علمی استعدادها را شکوفا و کارآفرینی لازم را با استفاده از منابع موجود انجام دهند.

توانمندی یک دانشگاه ارتباط مستقیم به درجه علمی و توانایی استادان آن دارد. مؤسسه خواجه عبدالله انصاری یکی از اولویت­های شان زمینه سازی برای ارتقای ظرفیت استادان، کارمندان و محصلان است. از این رو، با استفاده از انعقاد تفاهم­نامه­های همکاری با دانشگاه­های بیرونی زمینه­های تحصیل را در مقطع ماستری و دکترا فراهم می­سازد.

همین­طور این نهاد علمی به منظور کسب اعتبار ملی و بین­المللی پیوندهای را با نهادهای علمی داخلی و بین­المللی منعقد می­نماید تا از طریق آن از یک­سو منافع طرفین تأمین و از سوی دیگر باعث رشد و پیشرفت علمی این نهاد و بهره­مندی جامعه گردد. دانشگاه خواجه عبدالله انصاری در کنار سایر دانشگاه­های افغانستان ضمن تقدیم نیروهای متعهد و متخصص با استفاده از تغییرات اعمال شده در کریکلم و نصاب درسی در صدد است تا زمینه­های اشتغال و کارآفرینی دانشجویان را نیز فراهم سازد که این امر مهم را از طریق تربیت نیروهای نخبه و انعقاد تفاهم­نامه­ها با بخش­های مختلف انجام خواهد داد.

ضمن ارتقای ظرفیت، این دانشگاه بدنبال ارائه خدمات آموزشی با کیفیت است که از طریق آن بتواند نیروهای متعهد و متخصص را به جامعه تقدیم و از طریق آنها در شگوفایی جامعه نقش پیدا کند. همین­طور دانشگاه، با استفاده از تحقیقات و پژوهش­های که انجام می­دهد در صدد کشف مسائل و مشکلات پیچیده و حل آن در جامعه است که از طریق تدوین کتاب­های درسی و ممد درسی بتواند علم و دانش را در جامعه ترویج نمایند.