تجلیل از روز جهانی هلال احمر

از روز جهانی هلال احمر در مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری(رح) با حضور مهمانان ویژه، اساتید، کارمندان، محصلان و تعدادی از هموطنان شهر باستانی هرات در تاریخ 1403/2/19 تجلیل به عمل آمد.

محفل، به گردانندگی استاد سیف‌الله حیدری رأس ساعت 4:45 دقیقه عصر، با قرائت آیات روح بخش قرآن توسط استاد عصمت الله عرفانی آکو، در سالن جلسات عمومی مؤسسه آغاز شد.

پس از آن، ریاست محترم مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری(رح) دکتر علی حلیمی، ضمن تقدیر و گرامی داشتن قدوم مهمانان؛ بخصوص مسعود نبی زاده، مدیر عمومی اداری لوژستیک هلال احمر افغانی هرات و همکارانش به عنوان نمایندگان جمعیت هلال احمر افغانی در شهر هرات و نیز از ریاست محترم مجتمع سپهر اندیشه جناب آقای عبدالقدوس یاسین زاده، فعال فرهنگی و از شخصیت­ های متنفذ شهر باستانی هرات، دیگر مهمانان، اساتید، کارمندان و محصلان شرکت کننده  در جلسه سپاس و قدردانی به عمل آوردند.

ریاست محترم مؤسسه در آغاز، فعالیت سودمند، مؤثر و رضاکارانه­ ی صلیب سرخ جهانی، جمعیت­ های هلال احمر و هلال احمر افغانی را ستوده و گفتند: تجلیل از روز جهانی هلال احمر نظر به فعالیت­ ها و برنامه­ های این نهاد؛ یک وجیبه­ ی اجتماعی و فرهنگی برای تمامی ملل جهان پنداشته می­ شود که باید از این روز به خوبی و  شکوه خاص تجلیل به عمل آید. مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری، تجلیل از چنین روز را بر خود یک وجیبه دانسته و اینک با همکاری جمعیت هلال احمر افغانی هرات از این روز جهانی تجلیل می کنیم و کوچک­ترین کاری که در برابر خدمات ارزشمند، مهم و دشوار این عزیزان می ­توان انجام داد، همانا تقدیر از زحمات آنان و نیز زنده نگهداشتن یاد و خاطرات کسانی است که در این راه دشوار برای کمک به همنوع و نجات دیگران از جان شیرین خود گذشتند.

دکتر حلیمی در ادامه سه پرسش را مطرح و به صورت خلاصه پیرامون آن تحلیل نمودند:

  1. صلیب سرخ و هلال احمر از کی، کجا و چگونه تأسیس و شروع به فعالیت نمود و جمعیت هلال احمر افغانی چگونه به وجود آمد؟
  2.  صلیب سرخ  و جمعت هلال احمر از چه اصول پیروی می­ کند؟
  3. حوزه­ های خدمت جمعیت هلال احمر برای مردم یک سرزمین کدامند؟

دکتر حلیمی در پاسخ به سوال اول بیان داشتند: هنری دونانت تاجر سویسی، در سال 1859 میلادی به قصد تجارت وارد ایتالیا شد. در آن زمان جنگی بین امپراتوری فرانسه با نیروهای نظام اتریش به وقوع پیوسته بود. این جنگ در منطقه­ ای به نام سالفرینو جریان داشت. در این جنگ 40000 کشته و زخمی در میدان جنگ به صورت وحشتناکی رها شده بود. دیدن این منظره تاجر سویسی را به یک کمک کننده به زخمیان در میدان جنگ تبدیل کرد و وضعیت آن قدر بحرانی بود که تجارت به صورت کامل از ذهن هنری دونانت پاک شد. در سال بعد وی کتابی تحت عنوان: خاطرات سالفرینو نوشت در این کتاب فجایع جنگ و خشونت بیش از حد انسان ها به همنوع خود را در آن به تصویر کشیده و به سران کشورهای جهان دو پیشنهاد ارائه داد:

الف) ایجاد و آموزش یک گروه رضا کار در زمان صلح: که این گروه در زمان جنگ به صورت داوطلبانه به کمک زخمیان بشتابند.

ب) ایجاد یک نهاد قدرتمند که حامی آن گروه کمک کننده و رضا کار در زمان جنگ باشند و طرفین متخاصم حق جلوگیری از فعالیت و ممانعت کار آنان را نداشته باشند.

این دو پیشنهاد به صورت عاجل توسط دولت ها مورد پذیرش واقع شد و اینگونه بود که صلیب سرخ جهانی در سال 1863 رسما تأسیس شد و نشان صلیب سرخ به احترام هنری دونانت به رنگ پرچم سویس، یکسال پس از تأسیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در شهر ژنو به تصویب رسید و در همان سال قانون حمایت از این نهاد نیز در ژنو تصویب شد.

در سال 1876 دولت عثمانی به جای نشان صلیب سرخ از نشان هلال احمر(ماه سرخ) با زمینه سفید استفاده نمود.

اما در افغانستان داستان از این قرار است که در سال 1308 خورشیدی، برای اولین بار با همین منظور نهادی به نام جمعیت امدادیه ملی در کابل تأسیس شد و در سال 1311 دوباره نام این نهاد به محراب احمر تغییر داده شد و این نهاد زیر مجموعه نهاد صحت عامه فعالیت می نمود و در نهایت در سال 1313 به جمعیت هلال احمر افغانی تغییر نام یافته و فعالیت متفاوت خویش را آغاز نمود.

 این سازمان نظر به اهمیت و فعالیت‌چشم‌گیر و مهمی که دارد از اهمیت ویژه‌ی برخوردار است و همه به خدمات آنان با دیده‌ی قدر نگرسته و از چشم‌انداز یک نیاز بشری و نوع دوستانه، به آن می‌نگرند. این جمعیت هم اکنون به فعالیت‌های خود ادامه داده و در مواقع بحران، سختی‌ها و دشواری‌های نابه‌هنگام در کنار مردم شریف افغانستان ایستاده است و در زلزله‌ها، سیلاب‌ها و دیگر موارد به مردم کمک می‌رساند.

دکتر حلیمی در پاسخ به سوال دوم اصول کلیِ حاکم بر حرکت بشردوستانه‌ی صلیب سرخ، هلال احمر را مورد توجه قرار داده و گفتند: این سازمان از این جهت توانسته است در این مدت در سراسر جهان با قدرت فعالیت نماید که از اصول انسانی ذیل پیروی می نماید و کلا در خدمت بشر بدون قید و شرط است این اصول عبارتند از: 1. اصل بی‌طرفی؛  2. اصل بشردوستی؛ 3.  اصل وحدت؛ 4.  اصل استقلال؛ 5. اصل خدمات داوطلبانه و رضاکارانه؛

6.  اصل جهان شمولی؛ 7.  اصل بی‌غرضی

دکتر حلیمی پس از توضیخ مختصر این اصول، در پاسخ به سوال سوم به مهمترین حوزه های فعالیت جمعیت هلال احمر پرداخته و گفتند: مهم‌ترین خدماتی را که این سازمان می‌کند عبارتند از:1. آموزش امداد و نجات؛ 2. کمک‌های عاجل؛ 3. ارایه خدمات صحی و بهداشتی4. خدمات امداد و نجات‌ هوایی، زمینی و دریایی؛ 5.  حمل و نقل اورژانسی در موارد اضطراری؛ 6. توزیع کمک‌های عاجل مالی، دارویی، غذایی و… در مواقع بحران. ایشان در خاتمه بار دیگر از حضور تمامی مهمانان گرامی تشکر نموده برای همگان سلامت و عافیت و عاقبت بخیری را آرزو نمودند.  

پس از ریاست محترم مؤسسه، آقای مسعود نبی‌زاده مدیر عمومی اداری لوژستیک هلال احمر افغانی هرات، ضمن سپاس و تشکری از تجلیل متفاوت روز جهانی هلال احمر افغانی توسط مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری(رح)، بیان داشت که از وظایف مهم بشری و اخلاقی ما تجلیل از چنین روز است که الحمدلله مؤسسه تحصیلات عالی حضرت خواجه عبدالله انصاری، خود را در برابر مکلفیت‌شان سبک‌دوش کردند. آقای نبی‌زاده اهمیت هلال احمر افغانی را توضیح دادند و گذری بر کارکردهای این سازمان در کشور افغانستان، خصوصن در هرات، نام بردند. علاوه براین تاکید کرد که این سازمان نه نژاد می‌شناسد، نه زبان، نه ملیت، نه رنگ و پوست، نه …. بلکه تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های‌شان در دایره‌ی بشردوستانه، بدور از سمت‌و‌سوی نژادی، قومی، زبانی، مذهبی وی هم چنان از وجود دو شفاخانه مجهز هلال احمر در هرات نام بردند که به صورت رایگان به تداوی مریض­ها می پردازد و همگان باید از این خدمات باخبر باشند و هم چنان مریضانی را سوراخ قلب را در کشورهای دیگر منتقل می کنند.

در اخر یکی دیگر از همکاران ایشان با حضور در جایگاه، ضمن تقدیر از مؤسسه و کادر رهبری دانشگاه خواجه عبدالله انصاری به برخی از مسایل مربوط به جمعیت هلال احمر پرداختند.

در آخر به رسم یادبود لوحی تقدیری به جناب آقای نبی زاده اهدا گردید و محفل با دعاییه ای توسط جناب آقای ملکی خاتمه یافت..

تهیه کننده: آمریت فرهنگی و تحقیقات مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری(رح)