قدم در طلوع رمضان

به نام خداوند بخشنده و مهربان

لب فروبند از طعام و از شراب

سوی خوان آسمانی کن شتاب!

(مولوی)

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ (قرآن کریم، بقره: ۱۸۵)

موسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری، حلول ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت، ماه نزول قرآن، ماه مهمانی خدا، ماه تلاوت، مناجات و ذکر، ماه انفاق و دست‌گیری از مست‌مندان، و ماه روزه و خودسازی را بر همه‌ی مسلمانان و هموطنان عزیز تبریک عرض می­نماید.

رمضان، فرصتی است برای پاکسازی روح و بدن، و در آغاز هر سحر، دل مؤمنان به آسمان بالا، رفته و در لحظه‌ای خاص، با خداوند در گفتگویی محبت‌آمیز قرار می‌گیرد. رمضان، آموزگاری است که به ما تقوا و صبر را آموزش می‌دهد و روح ما را در پرتو رحمت الهی نورانیت می بخشد.

ماه مبارک رمضان، بهانه‌ای برای تجدید نیت و اراده انسان است که در آن، دستان پر مهری به سوی نیازمندان دراز می‌شود و قلب‌های مومنان به سمت همدلی و اتحاد می­کوچد. این ماه بزرگ، زمینه‌ای فراهم می‌کند تا قلم به صداقت، لب به دعا و عمل به اخلاص درآید و محبت و مدارا، مهر و تساهل در میان جامعه به اوج خود رسد. در دل این ماه، عبادت و عشق به خداوند، به هم آمیخته و دل‌ها به آرامش و سکون می‌رسند. هر روز در این ماه، یک سفر متفاوت و جادویی است که ما را به سوی آرمان‌ها و خواسته‌های معنوی سوق می‌دهد. ماه مبارک رمضان، فصلی برای تغییر و تحول است که عشق و صبر در آن به هم آمیخته و چشم دل مومنان را به توانایی‌های نهفته­ی درون شان بیدار می‌کند.

همه­ ی روزه داران در این ماه، یک شوق بزرگ برای رسیدن به خداوند دارند و در هر روز، با پاکسازی دل و تقرب به خداوند، از زندگی نیرویی جدید می‌یابند و اینگونه ماه رمضان، سفری است به دلهای پاک و خالی از تکبر،  صلح و اتحاد، همدلی و همراهی و حرکت جمعی به سوی یک هدف مشترک. در دل تمام ایام و شب‌های با فضیلت آن، برکت و بارانی از رحمت الهی بر ما می‌بارد. این ماه، برای تمام مسلمانان، فرصتی است برای پاکسازی دل و روح، نیایش، اندیشه پردازی و ارتباط نزدیک‌تر با خداوند متعال. در سایه­ ی این ماه بزرگ، فرصتی داریم تا به خیرات و برکات فراوانی دست یابیم و در پیشروی در راه عدالت و انسانیت، گام‌های بلندی برداریم و در کنار خانواده و دوستان، ارزش انسانیت، همدلی و همبستگی را به اوج ‌رسانیم.

در این ماه با فضیلت، برای همه­ ی هموطنان عزیز، آرزوی سلامتی، شادی و برکت می­ نماییم. امیدواریم که این ماه، زمینه‌ای باشد برای رشد روحی، اخلاقی و بهبود وضعیت جامعه و کشور عزیز افغانستان. از خداوند منان می‌طلبیم که ما را در این ماه مبارک و پر برکت همراهی فرموده و به ما کمک نماید تا با ایمان و عمل صالح، بر انسانیت و کسب فضیلت های معنوی بکوشیم.

با آرزوی صلح، شادی و برکت، به همه­ ی مسلمانان و به ویژه هموطنان عزیز در سراسر جهان!

ثواب روزه و حج قبول آن کس برد

که خاک میکده­ ی عشق را زیارت کرد

 (حافظ)

مدیریت فرهنگی مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری

21/12/1402