بزرگ داشت از روز جهانی کتاب

بزرگ‌ترین اتفاقی که همه از آن حساب می‌برند «روز کتاب» است. یونسکو ۲۳ آپریل سال ۱۹۹۵ را به عنوان روز جهانی کتاب نام‌نهاد که در کشور عزیز ما، مطابق است با ۵ برج ثور. به‌ پاس قدر‌دانی از این روز بزرگ و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و تولید دانش، جهت اعتلای فرهنگ، بالا رفتن سطح آگاهی و معرفت عمومی، موسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری(رح) نشست علمیِ زیرنام «ارزش و جای‌گاه کتاب در اسلام» را برگزار نمود.

در این نشست، پس از قرائت آیه‌های روحانی و آسمانی قرآن کریم و طرح موضوع «دکتر مهدی مهدوی» یکی از استادان مؤسسه، به تبیین موضوع پرداخته و اراد سخن نمودند. ایشان ابتدا به جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی از چشم‌انداز اسلام؛ پرداخته و با استناد به آیات آغازین « سوره علق » و قسم یاد کردن حضرت باری تعالی به «ن * وَ القَلَمِ وَ مَا یَسطُرُونَ» اهمیت مسأله را از دیدگاه دین بیان نمودند؛ آن‌گاه اهمیت خواندن و نوشتن را از دید بزرگان دینی و اندیش‌مندان علم و قلم، تشریح نمود.ند از جمله به سخن پربار حضرت علی(ع) اشاره کرد ند که آن صاحب قلم، بیان فرمموده اند: عُقُولُ الفُضَلاءِ فِی اَطرافِ اَقلامِها (خرد دانش‌مندان در نوشتار آنان آشکار می‌شود).

دکتر مهدی در ادامه سخنان خود، به سخنان اندیش‌مندان؛ چون سقراط، ولتر و … اشاره و خاطرنشان کردند که این بزرگان، اگر امروز در میان ما زنده اند و از آنان حرفی به‌ میان می‌آید به علت همان آثار علمی آنان است که آب عمرشان را در پای درخت دانش انداختند تا آن درخت به ثمر رسد و عموم مردم از برکات و نعمات‌شان بهره‌مند شوند. در پایان سخنان خویش خطاب به محصلان شرکت کننده در جلسه بیان کردند که من کمال و تمام در خدمت شاگردان خویش هستم تا

به آنان در مورد استفاده از کتاب، مقاله نویسی، مونوگراف و … کمک نمایم.

کمیته فرهنگی و تحقیقات مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری(رح)