سمینار راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی در پرتو دولت قانونمند در افغانستان

سمینار علمی با عنوان (راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی در پرتو دولت قانونمند در افغانستان) در تاریخ یکشنبه 5 عقرب 1398مصادف با روز ملل متحد با همکاری پوهنحی حقوق و علوم سیاسی در موسسه تحصیلات عالی خواجه عبدلله انصاری (رح) برگزار شد. مجری برنامه، سمینار را با اشعاری در باب وطن آغاز کردند و قاری محترم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید زینت بخش این همایش شدند.

پوهنوال احسانی به عنوان رییس پوهنحی حقوق و علوم سیاسی با ایرادات سخنانی آغاز کننده سمینار شدند. استاد محمدی نیز گرداننده این سمینار بودند. سخنرانان این سمینار استاد حسین خاوری (ماستر حقوق جزا و جرم شناسی) و استاد زهرا غلامی (ماستر علوم سیاسی) بودند.

در ابتدا استاد خاوری به معرفی دولت قانونمند و ویژگی های اصلی آن پرداختند و در ادامه این مولفه ها را با وضعیت کنونی دولت افغانستان مورد تحلیل قرار دادند. در بخش دوم مباحث، خانم غلامی به تعریفی از سرمایه اجتماعی و بیان مولفه های آن که شامل (اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی) است، پرداختند و زمینه های اصلی تقویت و رشد این سه مولفه اساسی سرمایه اجتماعی را در افغانستان مورد بحث و تحلیل قرار دادند.

در پایان سمینار راهکارهایی برای برپایی یک دولت قانومند در افغانستان و اینکه چطور میتوان در پرتو این دولت قانومند به تقویت سرمایه اجتماعی در کشور دست یافت، ارائه شد. پرسش هایی نیز از طرف محصلین و اساتید حاضر در همایش مطرح شد و توسط سخنرانان پاسخ داده شد.