همایش یک روزه حقوق بین‌الملل بشردوستانه در مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری برگزار گردید.

با در نظر داشت این امر که زندگی اجتماعی انسان ها همراه با منازعه و مخاصمه آغاز گردیده و در طول تاریخ گرفتار جنگ ها و نزاع های تلخ و ویرانگر بوده اند و این امر منجر به نقض حقوق افرادی شده که هیچ نقشی در این مخاصمات نداشته اند. متأسفانه در مخاصمات مسلحانه در کشورهای مختلف از جمله افغانستان شاهد رفتارها و برخوردهای ضدکرامت انسانی از سوی طرف‌های درگیر در مخاصمات هستیم. به منظور تبیین حقوق انسان‌های بی‌گناه گرفتار در جنگ، همایش یک‌روزه «حقوق بین الملل بشر دوستانه» از سوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دانشکده حقوق و علوم سیاسی مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری در روز چهارشنبه مورخ 14 عقرب 1399 در سالن کنفراس‌های مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصار برگزار شد.

همایش که مجری‌گری آن را خانم مریم محمدی برعهده داشت

با تلاوتی از آیات کلام الله مجید توسط قاری محترم آقای آیت‌الله احمدی از دانشجویان علوم سیاسی مؤسسه  تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری آغاز شد. سپس سرود ملی کشور نواخته شد.

آقای محمود صلاح (رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ) به عنوان اولین سخنران همایش با سلام و خوش امدگویی به میهمانان حاضر در همایش، بر اهمیت موضوع همایش تأکید نموده و رشته حقوق بین الملل بشردوستانه را به عنوان یکی از شاخه های مهم حقوق بین الملل به ویژه در افغانستان و تلاش برای فهم و واضح سازی مقررات بین المللی ضروری دانست. ایشان از همکاری مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری با کمیته صلیب سرخ ابراز خوشحالی نموده و در مورد ادامه این همکاری از جمله توزیع و اهدای کتابهای حقوق بین المللی بشردوستانه به کتابخانه مؤسسه قول مساعد داد.

در ادامه معاونت تحقیقات موسسه تحصیلات عالی خواجه عبدلله انصاری؛ جناب داکتر محمد اسماعیل عمار به نمایندگی از طرف مؤسسه به مهمانان، اساتید و دانشجویان خیر مقدم و خوش آمدید گفت. ایشان سخنان خود را با تبیین وضعیت کنونی جهان و افغانستان بخصوص حملات تروریستی بر دانشگاه کابل، کوثر دانش و دیگر مراکز علمی کشور، ادامه داد و جنگ را معضل اصلی جامعه بشری دانست که حقوق انسان‌های بیگناه را با خطرات جدی موجه ساخته است. معاونت تحقیقات مؤسسه پدیده جهانی شدن را یک از عوامل گسترش جنگ و تروریسم قلمداد نمود و در راستای حل این معضل بر ضرورت تبیین و تحقق حقوق بین الملل بشردوستانه تاکید نموده و این حقوق را بهترین راهکار و جواب به جنگ و تروریسم بین المللی دانستند. ایشان در پایان سخنان خود با توجه به اهمیت موضوع حقوق بین‌الملل بشر دوستانه، از فرهیختگان و نویسندگان دعوت به همکاری نموده و از همکاری آنان با بخش تحقیقات مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری استقبال نمود.

در ادامه محترم هدایت کیانا (کارمند کمیته بین المللی صلیب سرخ در هرات) به ایراد سخن پرداخت و مباحث را با تعریف حقوق بین الملل بشردوستانه ادامه آغاز نموده و موسس آن را فردی به نام هانری دونان سوییسی معرفی کردند که اندیشه‌های او در نهایت منجر به تدوین و تصویب کنوانسیون های چهارگانه ژنو و پروتکل‌های الحاقی آن شد. ایشان کلیاتی را در باب مفاهیم اساسی، اصول اساسی، ممنوعیت ها و فعالان مجری حقوق بین الملل بشردوستانه مطرح کردند و اذعان نمودند که ریشه این حقوق نشات گرفته از دین مبین اسلام است و آگاهی از این نوع حقوق و مقررات بین المللی را برای دانشجویان ضروری دانستند.

همایش بعد از تنفس 20 دقیقه ای با سخنان ریاست پوهنحی حقوق و علوم سیاسی جناب استاد ذکی احسانی ادامه یافت. ایشان با تقسیم بندی حقوق به دودسته حقوق داخلی و حقوق بین المللی  به بررسی شباهت ها و تفاوت های حقوق بشر و حقوق بین المللی  بشردوستانه از حیث تاریخی، مبانی فلسفی، منابع و قلمرو اجرایی قواعد آن پرداخت.

در ادامه تایم قبل از ظهر مجددا محترم هدایت کیانا به معرفی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پرداخته و با تأکید بر بی‌طرف و مستقل بودن این کمیته، فعالیت‌های آن در هرات و دیگر مناطق کشور را بر شمرده و به موارد مانند مساعد نمودن زمینه‌های ارتباط زندانیان با خانوده‌های آنان، کمک و حمایت از غیرنظامیان که در اثر جنگ متضرر گردیدند، کمک های صحی به شفاخانه ها و مرکز بازتوانی برای معلولین و … اشاره نمود.

با نزدیک شدن آذان ظهر تایم صبح همایش به پایان رسید و مهمانان شرکت کننده برای ادای فرضیه نماز و صرف نهار سالن همایش را ترک نمودند.

تایم بعد از ظهر نیز با مجری‌گری خانم مریم محمدی آغاز شد. استاد اسحاق‌علی امینی آمر دیپارتمنت حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی مؤسسه تحصیلات عالی خواجه عبدالله انصاری در موضوع «حمایت از غیرنظامیان در منازعات مسلحانه بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو و پروتکل الحاقی دوم» به ایراد سخن پرداخت. ایشان با تبیین پروتکل های الحاقی، در مورد ممنوعیت هایی در رابطه با جنگ و اصول حمایتی از غیرنظامیان صحبت نموده و در پایان به تبیین قواعد بشردوستانه در اسلام پرداخت.

با ادامه همایش با برنامه پاسخ به سؤالات، سخنرانان محترم به سؤالات شرکت‌کنندگان مورد موضوع همایش و دیگر مسایل مرتبط. پاسخ ارائه نمودند. همایش با اهدای سرتیفکت از سوی کمیته صلیب سرخ به سخنران همایش پایان یافت.